Bromsklossar & bromsbeläggsats till skruvade priser

För bil av det här märket kan du beställa Bromsklossar
Köp Bromsklossar & bromsbeläggsats för din bil i vår webbshop
En trumbroms består av en roterande trumma som innehåller två bromsbakar. Bromsen ansätts genom att bromsbakarna trycks utåt mot trummans insida. Trumbromssystemet med två cylindrar förhöjer effektivitet genom en roterande trumma som vid inbromsning trycker bromsbakarna hårt mot trummans insida. Då behöver man inte trycka på bromspedalen. Skivbromssystemet har inte den funktionen på grund av skivan roterar vinkelrätt mot riktning av bromskraft. Bilar med skivbromsar är utrustade med en servo därför att utan den detaljen skulle trycket på pedalen vara för stor. Vid körning framåt arbetar den främre (så kallad primär) bromsbaken i motsats till den bakre bromsbaken (respektive sekundär).
Viktiga delar av trumbromssystemet är följande: bromsbakar som utför inbromsning, bomsbakar har beläggningar som är gjorda av friktionsmaterial; en bromstrumma; skiv- och bromscylindrar drivs under vätsketryck i hydraulsystemet som skapas genom bromspedalen av huvudcylindern. Alla dessa delar är monterade på bromsskölden. Trumbromsar är installerade i många lastbilar men ibland i personbilar också. En viktig fördel av trumbromssystemet är att dess kraft kan man förhöja genom ökning av diameter och bredd av trumman. Trumbromssystem är skytt av vatten och damm. Dess bakar slits mindre på dammiga eller grusvägar i jämförelse med skivbromssystem. Det betyder att trumbromssystem är hållbart och lämpligt för dåliga vägar.
Men i alla fall är trumbromsar inte långlivade. Då om Du vill ersätta trumbromsar behöver inte Du vänta för nya trumbromsar från bilservicen. De nya trumbromsarna är dyrare i några gånger. Det är bäst att boka trumbromsar i vårt webbshop. Du sparar tid och pengar. I vårt webbshop kan Du också köpa ett centrallås, cylinersbultar och en termostat.
Vikt. Det beror på friktions kompositions blandningen och komponentens storlek. Det påverkar avvikande fordonsvikt.
Höjd och bredd. Dessa parametrar definieras av biltillverkaren och de begränsas av bromsskivans storlek. De påverkar hur pass effektiva bromsarna är. Dessutom är bromsklossarna mer effektiva ju högre och bredare de är, värmeväxlingen är även den bättre med större klossar.
Tjocklek,.Det beror på hur bilen konstruerats och modellens komponenter.
Minsta tjockhet på friktionsfodern. Detta specificeras av biltillverkaren. Om tjockleken på friktions beklädnaden är väldigt liten bör den bytas ut.
Monteringsaxel. Eftersom de främre klossarna tar emot mycket kraft vid inbromsning är de ofta större än de bakre klossarna.
Förekomst av ljuddämpande plattor. De fungerar som ljuddämpning och värmeutsläpp.
Förekomst av slitagesensor och de olika typerna. För att informera föraren om extrem friktionsslitning är vissa modeller av bromsklossar utrustade med slitagesensorer. De kan vara av två typer:
- Mekaniska. De är plattor av metall som installeras vid den minsta nivån av minimalt tillåten tjocklek på bromsklossarna och de ger ifrån sig ett skrikande ljud när de kommer i kontakt med bromsskivorna.
- Elektroniska. De består av en metallstav i en kropp av plast; De är installerade i speciella höljen i friktionslagret på komponenten eller så är blev de integrerade i själva klossen vid tillverkningen. De informerar om hur pass sliten komponenten är med hjälp av en indikator på instrumentbrädan.
Friktionskompositionens blandning. Den på verkar direkt hur mycket komponenten kan utstå. Beroende på dess blandning delas de upp i följande två grupper:
- Organisk. De består av över 30 komponenter som sammankopplas med hjälp av organisk harts. De skiljer sig från varandra gällande mjukhet och ljudstyrka, de behöver inte heller preliminär uppvärmning för maximal effektivitet, men de kan dock överhettas. Komponenter i metall läggs till i bromsklossarnas komposition för att förbättra deras prestanda. Ju mer metall som används desto mer effektiva är bromsarna vid höga temperaturer. Bromsskivans livstid reduceras dock när det händer och ljudnivån och bildningen av dammpartiklar ökar.
- Keramisk. De tillverkas av en grund som består av keramiska kombinationer med tillsatser av koppar och mässing. De kännetecknas av den höga värmeledningsförmågan, mjukheten och ljudlösheten men även av att de inte är inte helt lämpade för dammbildning men de presterar mycket bra vid högre temperaturer. De kräver preliminär uppvärmning för bättre prestanda, de tillverkas därför inte till vardagligt bruk i stadsmiljö utan används mestadels endast till kraftfulla sportbilar.